Linia kolejowa Toruń Wschodni - Unisław Pomorski - Chełmno o długości 53 km 584 m otwierana była etapami. Jako pierwszy został otwarty odcinek Unisław Pomorski - Starogród o długości 13 km. Było to 2.09.1901 roku. Dalszy odcinek do Chełmna otwarto 20.07.1902. Z tą datą wiąże się otwarcie odcinka Unisław Pomorski - Chełmno dla ruchu pasażerskiego. Druga część linii była otwierana nieco później. Najpierw otwarto odcinek Toruń Wschodni - Olek - 15.10.1910, początkowo dla ruchu towarowego, a 1.07.1912 otwarto dalszą część linii Olek - Unisław Pomorski. W ten sposób w 1912 roku była otwarta cała linia. Unisław Pomorski był stacją węzłową. Tutaj omawiana linia krzyżowała się z linią Brodnica - Bydgoszcz Wschód.
W 1970 roku następuje schyłek przewozów pasażerskich na odcinku Unisław Pomorski - Chełmno, ruch towarowy utrzymuje się być może dłużej. Z Torunia do Unisławia pociągi pasażerskie kursowały prawdopodobnie do 1992 roku. Ruch pociągów pasażerskich nie był wielki, w rozkładzie 1979/80 znajdują się 4 pary pociągów. Przy takiej częstotliwości linia nie mogła przetrwać do dzisiejszych czasów, ponadto godziny odjazdów w widocznym rozkładzie raczej nie były dogodne. W ostatnim okresie kursowania linie obsługiwał wagon motorowy SN61. Niedługo potem przewozy zawieszono, nie wiem jak wyglądał ruch towarowy, być może w ostatnim okresie istnienia linii go nie było. Kilka lat później linię na odcinku od Unisławia Pomorskiego do rozjazdu w Olku rozebrano, podobnie było z odcinkiem Unisław Pomorski - Chełmno. Nie ma wątpliwości, że gdyby nie istniała bocznica do bazy paliw w Olku to rozbiórka posunęłaby się aż do samego Torunia - do bocznicy od toruńskich zakładów - Polchem, Elektrociepłownia Zachód, Merinotex.
Źródło - Teofil Lijewski, Stanisław Koziarski "Rozwój sieci kolejowej w Polsce", Kolejowa Oficyna Wydawnicza, Warszawa 1995 (Podziękowania dla Macieja za informacje).
Dziś na starotorzu znajduję się droga. Prawie cały odcinek od dawnego przejazdu przed Unisławiem (droga z Bydgoszczy) do Pigży można przejechać. Miejscami jedynie, gdzie nie ma drogi trzeba przejść przez zarośniete starotorze, albo skorzystać z pola. Między Pigżą, a Olkiem gdzie linia biegnie częściowo w wykopnie zalega woda. Niestety na sporym odcinku leżą śmieci wyrzucane przez ludzi, niektóre miejsca to istne wysypiska. Śladów szyn nie znaleźliśmy, jednak spotkaliśmy śladowe ilości elementów mocowań i jeden wskaźnik. Na niektórych odcinkach znajdują się słupki hektometrowe.
Budynek dworca od strony ulicy. |
Wieża ciśnień ze wskaźnikiem poziomu wody. |
Budynek dworca od strony peronów. |
Perony. |
Budynek dworca. |
Widok w kierunku Bydgoszczy. |
Widok w kierunku osi stacji. |
Nastawnia dysponująca Ul. |
Wyjazd w kierunku Bydgoszczy i kozioł oporowy linii do Torunia. |
Widok od strony Bydgoszczy. |